איך בוחרים קרן נאמנות?

על מה מדברים:

המדריך לבחירת קרן נאמנות: תחום פעילות | דמי ניהול | שארפ | מיסוי | ביצועי עבר | מתחילים להשקיע בקרנות נאמנות.

המשמעות של בחירת קרן נאמנות היא למעשה בחירה באותו אפיק שאתם מאמינים ומאמינות שירשום את הביצועים הטובים ביותר לכסף המושקע ובהתאם לצרכים של כל אחד ואחת מכם. עכשיו בואו נפרק את המשפט הזה ונתחיל דווקא מחלקו השני.

אחד השלבים החשובים בכל סוג של השקעה בשוק ההון (גם כשמדובר בקופת גמל או במסלול החיסכון לכל ילד, למשל) הוא שלב הגדרת הצרכים האישיים שלנו – מהי מטרת ההשקעה, מהו טווח הזמן של ההשקעה – כלומר, מתי נצטרך את הכסף ומהו הסכום אותו אנחנו יכולות ויכולים לסכן. זה הרגע לזכור שכל השקעה בשוק ההון מלווה בסיכון כלשהו – באפיקים הסולידיים הסיכון נמוך ובאפיקים מנייתיים רמת הסיכון גבוהה יותר כמו גם הסיכוי לתשואה גבוהה יותר.

התשובות לשאלות הללו הן הבסיס לשלב הבא לשמו התכנסנו – בחירת קרן הנאמנות בה נרצה להשקיע.

אם אתן ואתם קוראים שורות אלו, כנראה שלמדתם על יתרונות ההשקעה בקרן נאמנות: העובדה היא שמדובר באפיק פופולרי, נפוץ ומומלץ להשקעה בשוק ההון, שמאפשר לנו להשיג חשיפה רחבה ופיזור של כספי ההשקעה גם כשמדובר בסכומים קטנים. אפיק מפוקח ונזיל שאינו מצריך ידע מוקדם או ניסיון בהשקעות בשוק ההון.

סינון ראשוני: לצמצם את האופציות

למעלה מ-1,000 קרנות נאמנות מנוהלות פועלות בשוק הישראלי, מן הסתם לא תוכלו ללמוד על כל אחת מהן לפני שתחליטו על האחת. הקרנות נחלקות למיני סיווגים, בכל סיווג כמה קטגוריות שמסתעפות לתתי קטגוריות – ההיררכיה הזאת מקלה על תהליך הסינון הראשוני בדרך להחלטה.

אחד מסיווגי קרנות הנאמנות הבסיסיים ביותר הוא ההבדל בין קרן מחקה לקרן אקטיבית. הפלטפורמה שלנו אינה מציגה קרנות מחקות, אלא קרנות מנוהלות בלבד. הסיבה פשוטה: אנחנו מאמינים ביתרון ההשקעה האקטיבית ובניהול של השקעה ע"י מקצועני השוק.

נמשיך: כל הקרנות מסווגות בהתאם לאפיקים ולמוצרים השונים בהם הן משקיעות (מניות בארץ, מדדים וענפים בישראל, מניות בחו"ל ובשווקים שונים בחו"ל, אג"ח לסוגיו השונים, מט"ח ונכסים פיננסיים אחרים ועוד). זוהי מדיניות ההשקעה שלהן, והן נבדלות זו מזו גם במידת החשיפה של כל אחת מהן למניות ולמט"ח – זהו פרופיל החשיפה שלהן והוא מקבל ביטוי כבר בשם הקרן (מחויב ע"פ חוק). מקרא לסימולי הקרנות תמצאו כאן.

כל הפרמטרים הללו מגדירים למעשה את רמת הסיכון של כל קרן ואת רמת התשואה הפוטנציאלית הגלומה בה. הבחירה בקרן בעלת חשיפה גבוהה למניות, למשל, תלויה במידת הסיכון שהגדרנו לעצמנו בתחילת התהליך. כל הפרמטרים הללו וכל שאר המידע החשוב לגבי כל קרן מופיע בדוח השנתי ובתשקיף מנהל הקרן. הדוח השנתי והתשקיף מופיע באתר מאי"ה (אתר ההודעות של הבורסה) והדרך הכי קלה להגיע אליו היא דרך הכפתור הייעודי לכך בעמוד של כל קרן כאן בפלטפורמה שלנו. אפשר כמובן להגיע לשלב קריאת התשקיף והצלילה העמוקה למידע ולנתונים של כל קרן רק אחרי שתגיעו לרשימה מצומצמת ככל האפשר של קרנות לבחירה.

בהתאם למדיניות הסיכון שבחרת, אפשר להתחיל לסנן את הקרנות המוצגות בעמוד איתור הקרנות. כלי סינון רבים עומדים לרשות המשתמשות והמשתמשים בפלטפורמה שלנו. בנינו מדריך מפורט לשימוש באתר, כדי שתוכלו ללמוד על אפשרויות הסינון ב-Fair וכיצד להשתמש בהן.

להשקיע בעצמך,
עוד היום

קבלו גישה ישירה להשקעה בקרנות נאמנות.

אוקי, צמצמנו. מה עכשיו?

הדרך לקליק על כפתור הרכישה מתחילה להתקצר. מתוך הרשימה המצומצמת יותר של קרנות שמתאימות לך, עכשיו הזמן להתחיל לבחון את הקרנות ברזולוציה גבוהה יותר ולהיכנס לעובי הקורה.

  • ביצועי עבר. אחד הפרמטרים לבדיקת האטרקטיביות של קרן נאמנות הוא רקורד ההצלחות שלה וחשוב מאוד לבחון את ביצועיה והישגיה לאורך זמן. ביצועים טובים בחודש האחרון למשל אינם מהווים בהכרח עדות להצלחה ועלולים להעיד על הצלחה רגעית שאינה מעידה על הכלל. בעמוד המסונן אפשר לראות כבר במבט ראשון את התשואה האחרונה שרשמה הקרן ואת ממוצע התשואות שצברה בשנה החולפת (52 שבועות אחורה).

  • ניתן למיין את העמוד כולו בסדר תשואות יורד או עולה בהתאם וחשוב יותר – אפשר (ורצוי) לבצע השוואה ולבדוק את תשואות הקרן ביחס לקרנות דומות או באותה קטגוריה. יש לנו פיצ'ר מיועד גם לזה. מצאת קרן עם ביצועים טובים גם ביחס לדומות לה? קליק ומעבר לעמוד הקרן יאפשר לך לראות את גרף הביצועים המלא שלה.

  • דמי ניהול. בעקרון, קרנות אקטיביות ובעלות רמת סיכון גבוהה יותר נוהגות לגבות דמי ניהול גבוהים יותר מאשר קרנות סולידיות. בכל אופן, דמי ניהול הוא האלמנט שבעצם חותך בביצועי הקרן מבחינת המשקיעים והמשקיעות בה וזה פרמטר משמעותי להחלטה הסופית בקרן. רוב הקרנות גובות דמי ניהול של בין 0.4%
    ל-0.9% (אפשר לסנן ולצמצם את מספר הקרנות המוצגות גם בעזרת פרמטר זה).

  • מנהל הקרן. למעלה מאלף הקרנות המנוהלות בארץ ומופיעות באתר נחלקות בין מספר מנהלים מצומצם הרבה יותר. בתי השקעות בישראל מנהלים עשרות ואף מאות קרנות כל אחד. פרמטר נוסף לבחירת קרן יכול להיות זהות הגוף המנהל. בחירה בגוף גדול ומוכר, בעל ניסיון ארוך שנים בשוק ההון, שנחשב מקצועי ואחראי ולמשל, שהוכיח בעבר את יכולתו לנצל גם תקופות של משבר בשוק.
    ובהמשך לסעיף הקודם, בפלטפורמה שלנו תוכלו לראות מאוד בקלות ובמבט ראשוני אלו קרנות שינו את דמי הניהול שלהן בתדירות גבוהה יותר (או בכלל) לעומת קרנות אחרות.

  • מדיניות המס של הקרן. אחד מסיווגי הקרנות הוא בין קרן פטורה לחייבת ורוב הקרנות הפועלות בארץ הן קרנות פטורות. כיצד סיווג זה ישפיע על הבחירה בקרן? מאחר ובקרן פטורה עומדת בפניך האפשרות, בעת פדיון יחידות בקרן, לקזז ממס רווחי ההון הנדרשים (25% על הרווח הריאלי) עם הפסדים שאולי ירשמו לך בקרנות אחרות או בני"ע אחרים בתיק ההשקעות שלך. זה כנראה לא הפרמטר החשוב ביותר על פיו מומלץ לבחור קרן, אבל שווה לשים לב.

  • סכום הנכסים של הקרן. כדאי לשים לב: קרן עם מעט נכסים היא גמישה וזריזה ביכולתה להגיב לתנודות בשוק. לעומת זאת, קרנות מרובות הרבה נכסים מעידות על אמון של השוק במידה מסויימת. גודל הקרן וגודל נכסיה הוא עוד אינדיקטור להצלחתה ברמת המשקיעים והיחס החיובי של השוק אליה.

  • מדד שארפ. אחת השיטות הנפוצות לדירוג קרנות נאמנות ומאפשר לנו למדוד את התשואה של קרן ביחס לרמת הסיכון שלה. ככל שהמדד גבוה יותר, כך תשואת הקרן גבוהה יותר ביחס לרמת הסיכון שלה. בגדול, זהו מדד שיש לקרוא כהשוואה ואינו עומד לבד ובזכות עצמו. כלומר, הרעיון הוא לבחון את ציוני מדד שארפ של כל הקרנות שמבטאות את רמת הסיכון המסוימת שמתאימה לך. ואם להתייחס לפלטפורמה שלנו – את העמוד המסונן ביותר שקיבלת, בהתאם לרמת הסיכון שבחרת אפשר למיין ע"פ מדד שארפ.

פלטפורמת Fair מאובזרת בפיצ'רים לחיתוכים נוספים מעבר לכל הפרמטרים הנ"ל, לסינון מתקדם יותר. שימו לב לאופציית הסינון ע"פ תגיות שפותחת את האפשרות להגיע לקרנות מאוד ספציפיות עם מאפיינים דומים כמו למשל קרנות שמשקיעות בחו"ל ואינן חשופות לדולר או קרנות שמחלקות דיבידנד. אחרי הסינון בעזרת אחת התגיות אפשר כמובן להשתמש באופציית המיון ולמיין אותן לפי תשואות/ גובה דמי הניהול/ מדד שארפ וכו'.

למעלה מ-1,000 קרנות נאמנות פועלות בשוק הישראלי

והקרן שנבחרה היא...

רק אחרי שעברנו על כל השלבים המפורטים כאן והבנו שבחרנו את הקרן שמתאימה לצרכים וליכולות שלנו, זה הזמן להקליק על הקרן שנבחרה, לרשום את הסכום להשקעה ולהקליק על כפתור הרכישה. הודעה על אישור הרכישה תשלח אליך בהודעה לטלפון ובמייל באופן מיידי. בהשקעה ראשונה באמצעות Fair הסכום המינמלי הוא ₪250, לאחר מכן, כבעלי חשבון בפלטפורמה, סכום המינימום הוא כדרישת הקרן, מה שיכול להיות גם ₪50 בלבד.

אנחנו מאמינים בהשקעות בשוק ההון בכלל ובהשקעות באמצעות קרנות נאמנות בפרט ושמחים על כל משקיע ומשקיעה חדשים שנכנסים לתחום הזה. ברוכים הבאים וברוכות הבאות, צוות Fair מאחל לכם ולכן השקעה מוצלחת.

אולי יעניין אותך גם

פייר סקרינרים

על מה מדברים?כשהקמנו את פייר, ביקשנו לייצר אלטרנטיבה. להנגיש את עולם קרנות הנאמנות, שאינו נהנה מהפופולריות הראויה לו בישראל, לציבור הרחב.

להמשך קריאה